Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

söndag 10 oktober 2010

Hösten har inträtt



Visst är hösten vacker?

I tisdags när jag hade en ledig dag bestämde jag att acceptera höstens ankomst - dvs börja att gräva ner mina träd för vintern. Varje höst brukar jag överraskas av plötslig kyla och snö, och alltid känns det som om jag är ute för sent med vinterförberedelserna. Det blev sex stycken träd som kom ner i jorden den här gången, och det är väl ungefär vad ryggen tål vid ett och samma tillfälle. Jag har ett särskilt hörn längst ner på tomten som jag använder för bonsai-vinterförvaring. Jorden är sandig där och så finns det ett dike, vilket gör att det går bra att gräva ner även kaskader på ett ganska hyggligt sätt. Nackdelen är att den här hörnan är så långt ifrån bonsaigården, vilket gör att förflyttningen tar sån tid. Jag bär och jag rullar på skottkärra, går fram och tillbaka, fram och tillbaka.





Några av krukorna fick följa med ner i jorden och dessa lindade jag in med fiberduk, så som jag beskrev i våras. Ni ser det vita som sticker upp runt vissa stammar. Nu är det bara att hoppas att allt går lika bra denna vinter som den förra. Jag försöker se till att inte lägga duken dubbelt eftersom jag tror att den då kanske blir mera tät och mindre fuktgenomsläpplig.




Det har blåst och stormat hela veckan, så mycket löv har blåst från träden, vissa är helt avlövade nu.

Igår var jag på bonsaimöte i Umeå, då var det inomhusträd som gällde. Idag blir det nog att försöka gräva igen, mitt mål är att få ner åtminstone sex till träd i jorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar