Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

torsdag 21 oktober 2010

Nu får vintern komma



Snön smälte bort och det blev grönt igen! Det är väl typiskt att vädret svajar fram och tillbaka denna tid på året, ena dagen sommar andra dagen vinter.

Den fallna häggen sågas upp till ved. Den ser helt frisk ut inuti men måste ha haft en svag punkt i själva övergången mellan roten och stammen. Faktiskt kommer jag att tänka på min bonsai-hägg, som jag försökte mig på att göra en gång. Den hade fem "stammar" (någon centimeter tjocka) och vid ett tillfälle när jag försökte forma den snäppte en av stammarna av precis där den satt vid roten. Det var som om den var ledad där och bara lossnade med ett klick.




Mina garageväxter stod några dagar på altanen, översnöade. När det blev kallare blev jag orolig och tog in dem. Inatt har vi haft -8 grader men nu står som sagt inga av dessa träd ute längre.



De som skulle grävas ner i jorden är också klara!!! Jag gjorde det i tisdags, då var det plusgrader och möjligt att gräva. Puh! Elva stycken gjorde jag då. Nu känns det hur bra som helst att jag inte behöver tänka på dem förrän till våren igen.
Nu får vintern komma!

1 kommentar:

  1. Jag vill ju inte heller ha vintern här ännu. Är inte helt färdig med trädgårdn inför vintern. Det är inte så att det är livsnödvändigt, men det underlättar till våren.

    SvaraRadera