Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

lördag 25 september 2010

Svangranen




Eftersom jag fick frågor om min "svangran" kan jag berätta lite om den.

Enligt mina anteckningar var det 2004 som norra kretsen var här och letade bonsaimaterial och jag hittade denna gran, på ett berg som heter Slyberget. Jag har haft den sedan dess på kruk-tillvänjning. Det svåraste i den vägen är den stora roten som går snett ner åt höger, den är verkligen jättestor och kommer göra det svårt för mig att få in trädet i en vettig kruka någon gång.
Obs! Jag säger dock inte omöjligt för det finns rötter alldeles under stammen också.

Den stora roten är antagligen en gren som en gång i tiden lagt sig på marken och rotat sig, granar kan ju göra så, det har man sett i naturen.

Den är 25 cm hög ovanför jordytan, ca 50 cm bred och plastbaljan den står i är 30 cm i diameter.

Från den här vinkeln tycker jag själv att den ser rätt förskräcklig ut, och lite äcklig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar