Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

söndag 10 oktober 2010

Oj vad jag grävt och burit




Det har varit en blåsig dag, men med långkalsonger, vinterjacka och mössa har det ändå varit skönt att vara ute: man har ju fått se solen! Nu har jag varit duktig. (Man måste ju säga det själv, för ingen annan gör det.) Jag har grävt ner inte mindre än 15 träd/bonsaier/potensaier i jorden på vinterförvaringsplatsen. Så jag klarade mitt mål på sex träd med råge. Puh!

Mitt emellan bonsaigården och vinterförvaringen ligger boningshuset. Hit har jag burit alla dessa som syns ovan. För nu har jag inte kvar något vatten i bonsaigården längre, slangen är tömd och kranen avstängd för att inte frysa sönder. Så jag har burit växterna hit för att kunna vattna dem. De väntar på nedgrävning respektive förflyttning till garaget.




Det var så tråkigt att ta en bild på de nedgrävda träden så i stället vände jag mig åt andra hållet och hittade de här vackra jordgubbsbladen.





Jag har en zelkova som fått växa fritt hela sommaren. Mätte den nu: den har en kvist som når upp till 130 cm! Den sträcker sig alltså utanför bilden.
Denna förvarar jag i garaget på vintern.





Ölandstoken ska dock ner i marken precis som tallar och granar. Den är rolig och blommar nu med en hel hög blommor bland de gulnande bladen.

3 kommentarer:

  1. Hej från Helena Jättefina bilder!

    SvaraRadera
  2. Trodde nog inte att vi skulle vara ensamma om att vara i trädgården i söndags i det fina vädret. Ser att det är bråttom med olika saker, hoppas även här att jag hinner innan snön, men man vet aldrig.

    SvaraRadera