Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

söndag 23 maj 2010

Fiberduk

Jag har ett tips till alla som vinterförvarar sina bonsaier på samma sätt som jag, nedgrävda i marken. När man planterade trädet i krukan en gång sållade man kanske jorden och slängde bort det finkorniga, allt för att få den där fina dräneringen som vi eftersträvar. När man på hösten gräver ner krukan i marken slänger man över jord som naturligtvis smutsar ner den rena planteringsjorden som man tidigare gjort sig så mycket besvär med! Finkornig lera tränger ner i den väldränerande jorden, för att inte tala om kryp och maskar av alla slag samt ogräsfrön med mera... För att förhindra detta kan man på hösten linda in krukan i fiberduk. Jag kom på det i höstas och har provat det under den gångna vintern på några stycken av mina träd. Nu när jag tar upp dem kan jag konstatera att resultatet är över förväntan!

Först syns bara en liten krage runt trädstammen: Sim-

sala-

bim!

Både krukan och jorden är lika ren som innan jag grävde ner dem i höstas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar