Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

tisdag 31 maj 2011

Cutting roots again

 I have repotted this pine in the morning. For the photo I put it beside the old plastic box where I kept it last year. My husband helped me to make the new box while I worked on the roots. I cut away much of the roots and much soil - and also the three stones you can see on the wooden box! They are a part of the mountain where the tree was growing. Now I only have to try and get my hands clean before I go to work...


Ska jobba eftermiddag idag, och jag tyckte jag skulle ha tid att gräva upp en tall innan jag for iväg. Maken är ledig och kunde hjälpa mig på morron med att snickra ihop en ny låda till trädet! Här syns alltså den gamla lådan (en bärlåda) bredvid den nya. Skillnaden ser kanske inte ut så stor men jag har kapat rötterna både på längden och bredden så nu är det bara att hoppas att allt går bra. Massor av jord har jag krafsat bort och även de tre stenarna som jag lagt på lådkanten - de kommer alltså från berget där trädet växte!

Nu gäller det bara att få händerna rena innan jag ska iväg.



1 kommentar:

  1. det är en bra träd! jag most kör åter till sverige!

    hälsning
    sebastian
    (ursäkta min dålig svenska, jag war just ett år där, länge sedan)

    SvaraRadera