Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

söndag 22 maj 2011

Birch

 I was so encouraged by yesterdays bonsai-activity so today I started repotting  my outdoor trees! I had a couple of hours between my morning- and evening work shift, and used the time to repot this birch. I put it in the pot that I bought in february.  To the right you can see the plastic bowl in which it was growing last year. It took some time to cut away something like half of the roots. I think at least I have improved the proportions.
 

Jag blev så uppmuntrad av bonsaiaktiviteterna igår så jag orkade börja att ta itu med årets uppgrävning! Var hemma ett par timmar mellan morgon- och kvällspasset och tog upp och planterade om min björk. Och jag fick ner den i krukan jag köpte i vintras!!! Jag tog nog bort halva rotklumpen. Jämför höjden med den grå baljan som jag hade den i förra året!

2 kommentarer:

  1. Hej Anna!
    Vaken du också?
    Slom - en liten firre som man inte rensar utan man steker den som den är. Ungefär i storleken som ett lillfinger.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Slom kallas fisken i Värmland, men nors kanske är mer bekant för dig.

    SvaraRadera