Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

lördag 29 maj 2010

Vårbruket klart för i år!



När man hittar en tall med ovanligt korta barr eller dvärgartat växtsätt så kan man fundera på om det bara beror på hårda levnadsbetingelser som ständig brist på vatten och näring, tex för att just det fröet råkade landa på en torr klippa - eller om det rent av kan finnas en genetisk ingrediens som påverkar utseendet. Om anledningen till de korta barren verkligen är genetisk, eller åtminstone delvis genetisk, så skulle det betyda att den skulle fortsätta att ha korta barr även om den planteras i en kruka och får tillräckligt med både vatten och näring. (Idealisk bonsai...) Det här är en sådan tall, alltså en sådan som jag hittat med mycket korta barr, jag vet ju fortfarande inte exakt vad det beror på. Jag har haft den i ett par år i en balja för att få den att ta sig ordentligt och bilda ett rotsystem. Den har verkligen ett ovanligt växtsätt med mycket korta barr och tät förgrening (kort mellan förgreningspunkterna). Nu tycker jag den har tagit sig riktigt bra, det kommer nya skott i alla toppar. OCH: de nya skotten är fortfarande mycket korta.
Nedersta grenvarvet dog tyvärr.
Hur den kommer att se ut i framtiden återstår förstås att se.

Jag har idag fått upp de sista av mina vinterförvarade träd ur jorden. Ovanligt tidigt tror jag. Därmed är alltså vårbruket (uppgrävningen och omplanteringen) klart för i år! Det har regnat, bra! Bladlössen är kvar, men nu har jag ju läst att de mest är ute efter björksav. Så besvikna de ska bli, de som har satt sig på zelkovan, fel trädsort! Men jag tar nog fram insektsmedlet ändå ikväll eller imorrn bitti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar