Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

måndag 10 maj 2010

Blogg på prov


Här har jag tänkt skriva ner mina tankar om bonsai, och visa bilder på mina skapelser. I den mån det nu blir några bilder, det är det där som är värst. Idag har jag lyckats ta detta kort i alla fall!

Bonsai är inget hett ämne idag, men när man hållit på några år med detta som i sig är så långsamt kan man självfallet inte lägga av när det är tillfälligt mindre inne.

Bonsaisäsong är det förstås året runt, åtminstone om man som jag har träd både inomhus och utomhus, men utomhussäsongen har inte riktigt börjat än för mig som bor så långt norrut. Mina tallar och andra "vilda" träd står fortfarande nergrävda i marken, vilket betyder att de inte kräver någon egentlig skötsel. Men ända sedan i februari har jag vattnat och skött om mina"garageväxter" dvs de träd som står kallt i garaget på vintern och vilar sedan de fällt sina blad på hösten. De är arter som behöver en vintervila men som inte riktigt klarar det norrländska vinterklimatet. (Opraktiskt att ha såna växter egentligen, men var det något praktiskt man tänkte på när man började med detta?)

Bilden visar en ulmus elegantissima, som är just en sån garageväxt. På sommaren flyttar jag ut den i bonsaigården, just nu står den inomhus och tar stor plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar