Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

måndag 19 juli 2010

Årets yamadoritall: en överlevare



Vad ser vi här då?

1. En grill? Ja, för att här i bonsaigården finns en vattenslang som man kan använda till olika saker, inte bara att vattna växter med - jag vet inte exakt vad, men någon kanske har försökt rengöra grillen. Den står alltså inte där för att vi brukar sitta där och grilla, det kunde man ju annars tänka sig (om det inte var för myggen).

2.Ett spindelbo? Ja, den ljusbruna fläcken mitt i bilden, på tallstammen, är nåt slags spindelbo. Jag har sett själva spindeln också. Antingen har den sitt matförråd där (flugor) eller så sina ungar, eller ägg. I alla fall tycker jag den får vara kvar där, eftersom jag tror att spindlar är rovdjur och alltså inte äter på träd, men däremot äter andra insekter som skulle kunna skada mina träd. Jag har faktiskt spindlar lite här och där bland mina träd, och jag är väldigt hänsynsfull mot dem!

3. Toppen av en tall. Det är den som jag plockade i maj på bonsaisällskapets yamadori, och den ser ut att må bara bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar