Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

söndag 6 juni 2010

Videkaskad



Det har varit lite tid för bonsaierna de senaste dagarna, inte mycket har blivit gjort. Den här videkaskaden har hunnit växa ut och bli riktigt grön. Det är den här tiden på året den ser bra ut, senare brukar bladen bli väldigt fula och angripna av olika insekter.
Den har en lång historia. Från början var det inte alls givet att den skulle bli en kaskad. Jag grävde upp den på en skogsbilväg för femton år sedan. Det var väl de höga rötterna jag blev intresserad av, de var trassliga och låg liksom uppryckta ovanför jorden (dvs väggruset). I början av mitt bonsailiv var jag mycket fascinerad av sådana höga rötter, men det har gått över...
Jag hade den i många år planterad i en låg bonsaikruka växande ut åt ena sidan, utan någon särskild ide om formgivning. Någon gång efter 2002 (det finns ett foto från det året) kom jag på att sätta den i en högre kruka, tippa den neråt och låta den bli en kaskad. Den här gröna krukan är en massproducerad sak från en blomsterhandel.

Vad det är för art av vide har jag ingen aning om, det lär ju finnas hur många arter som helst, och det spelar heller inte så stor roll för mig.
Några videkissar har den aldrig visat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar