Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

torsdag 17 juni 2010

En ledig eftermiddag

En ledig eftermiddag... fantastiskt så mycket man kan hinna med!

Om man tänker på dammtussarna under sängen tex, de har ju rullat omkring där länge redan, ja, så de kan rulla där ett tag till.
Högarna av osorterad post, det är väl någon annans ansvar, inte mitt? Säkrast att inte röra dem.
Klippa gräset kan väl också någon annan göra?
Disken i köket, den får stå kvar på diskbänken.
Tvätten, blir den torr om den ligger kvar i tvättmaskinen? Ja ligger den där tillräckligt länge så blir den säkert det.
Middag? - en filtallrik går ju ganska fort att laga till, det tar vi idag.





I stället har jag hunnit med att jobba på en liten späd tall. Den är inte mer än 20 cm hög, dvs nu efteråt. Jag har lindat och böjt ner de få spretiga grenarna, tog bort den översta. Det var väl uttänkt och planerat hur det skulle göras, ändå tycker jag den ser förskräcklig ut efteråt. Men jag räknar med att den lilla tofsen högst upp ska växa till sig och bli en snygg topp. Då blir trädet lite högre igen och om jag sedan gör det lite smalare också så blir proportionerna bättre.



Och krukan: den blev plötsligt alldeles för stor och jag tycker inte att den passar alls längre! Kanske måste jag alltså hitta en annan.

Det är som vanligt: vänta och hoppas på framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar