Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

tisdag 3 april 2012

Aprilväder


 
April weather. One moment brilliant sunshine -

Aprilväder. Ena stunden är det strålande solsken -



- in the next minute snow-storm!
 We have really experienced this kind of fast-changing weather these last days. This night we had 14 degrees below zero.

I had an unusually busy bonsai.weekend: the ordinary monthly meeting on saturday and then a beginners course on sunday.

 
- i nästa minut är det snöstorm!
De senaste dagarna har vi verkligen fått uppleva dessa hastiga väderomslag,  inte en gång utan hela tiden, fram och tillbaka. Inatt har vi haft -14 grader, riktig vintertemperatur.


 Det var en ovanligt intensiv bonsaihelg för min del med vanligt bonsaimöte på lördagen och sen en nybörjarkurs på söndagen - den praktiska uppföljningsdagen efter föreläsningen för ett par veckor sedan. Jätteroligt med så många trädintresserade människor!


Finally I have brought in all of my garage-trees into the house and repotted them. I love the small light green leaves when they first appear in spring!

Till slut har jag nu fått in alla garageväxter i värmen och planterat om dem (fast jag har hoppat över att plantera om en del som jag inte orkat med - tyvärr). Jag är glad varje vår för varje träd som har överlevt vintern. Älskar de små ljusgröna bladen!

 

But here the leaves are brown...

Här är visst inte bladen helt gröna dock...



A closer look at the brown dead leaves. I hope the whole tree is not dead. It was not the overwintering that did this, but my total confusion. I had brought it to the bonsai meeting on saturday and forgot to take it out of the car when I came home saturday evening. Found it the next morning when I was going away again, it was frosen stiff. That night was not as cold as today but -9 degrees, not perfect for fresh thin springleaves.


Om man tittar närmare så ser man att bladen är helt bruna och vissna. Det är inte vinterförvaringen som tagit knäcken på den - den hade vackra friska gröna blad alldeles häromdagen. Och jag hoppas att den lever och kommer igen med nya blad. Vad som hände var att jag glömde den i bilen på lördagkvällen när jag kom hem från Umeå efter bonsaimötet. Jag hade ganska många kassar med olika saker att ta in och så råkade jag glömma det viktigaste, trädet som jag haft med mig på mötet och klippt på. Den natten var det inte -14 men väl -9 grader, och trädet var helt stelt och ihopfruset när jag hittade det på söndagsmorgonen och bar in det i värmen. Jag tror (hoppas) inte det har dött, utan att det snart kommer nya blad.

Ska man skylla på ålder eller bara vanlig förvirring - när man lämnar det viktigaste i bilen över natten?



My largest bonsai-pine is now showing above the snow!

Snön har sjunkit ihop så mycket att min största bonsaitall nu sticker upp en bit över ytan!



Hanibal - min bonsaihjälpreda.


3 kommentarer:

  1. Din klant ;)
    Jag brukar oroa mig för att lasersvärd eller fotbollar ska krossa mina träd men glömma kvar ett i bilen i minusgrader har jag inte varit med om! Hoppas det klarar sig!
    //Ingvar

    SvaraRadera
  2. Jag glömde ta in mina pelargoner från altanen och just den natten blev det -8 grader. Inte bra, men jag hoppas att några av dem kommer igen.
    Din bonsai repar sig nog.
    Snötäcket minskar ser jag, men ni har mycket kvar ännu.
    Ha en fin vecka och Glad Påsk!

    SvaraRadera
  3. Två av mina pelargoner har repat sig efter köldchocken. Klippte ner dem och nu skjuter de nya skott.
    Ha det bra i veckan som kommer.
    Kram

    SvaraRadera