Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

onsdag 18 april 2012

Green inside, white outside



It has recovered, the tree that I left outside in the car two weeks ago. New leaves are coming everywhere except out on the small tips of branches. I have repotted the tree in a new pot. I can see it looks better from the side that I had thought of as the back than from the front... Probably because the main trunk has a little reversed taper which is hidden by leaves in the picture from the back. I will try and do something about that.
Also the pot looks too big, but my hope is the tree will grow.

Jodå, den har repat sig, min alm som jag råkade glömma ute i bilen för två veckor sedan. Det kommer nya blad överallt, utom längst ut på kvistarna. Som tack för att den så snällt kommer igen har jag gett den en ny kruka. Krukan ser lite för stor ut för tillfället, men jag tänker mig att trädet ska växa.
Av någon anledning tycker jag den ser bättre ut från det här hållet (bilden ovan) än från andra hållet som jag egentligen hade tänkt ha som framsida. Jag tror det är för att huvudstammen ser lite inverterad ut, för tjock upptill, och bakifrån skyms den av det gröna - men det där ska jag väl kunna åtgärda med tiden.




Here is the opposite! The pot is in my eyes too small, and the tree grows out of it several times in one season. It dries out so quickly I think I cannot take care of it. I really wanted to try and make a really small tree, and this species (ulmus elegantissima) is so well suited because of its small leaves.

 Det motsatta förhållandet gäller väl denna min minsta lilla alm av den här sorten. Jag ville så gärna prova att ha en som verkligen skulle vara liten, och den här trädarten (ulmus elegantissima) är så himla passande med de små fina bladen! Men nu vet jag inte om jag klarar det, för den torkar redan alldeles för fort.

 

My larger tree of the same sort is also green now. It has lost two branches on the left side during the winter - but it doesnt really show in the picture.
Below some pictures from outside today:


 Mitt större exemplar av samma trädsort är också helt grönt nu. Två grenar på vänster sida hade dött under vintern, men det tomrummet fylls nog ut ganska fort!

Och så några bilder på hur det ser ut utomhus idag. (Jag hade tur som var ledig denna dag och slapp ge mig ut på vägarna.)


On top of the old snow we had 20 cm of new snow this night and it is still snowing.

 Vi har fått två decimeter nysnö inatt och det snöar fortfarande. Och blåser - så drivorna är halvmeterdjupa på vissa ställen!


Where my outdoor trees were beginning to show - now they are completely buried again under the snow !

Där bonsaierna hade börjat sticka upp syns nu igen ingenting...









We were dreaming of spring but instead I suppose I can take out my skis again!

I stället för att drömma om våren får man väl ta fram skidorna igen!


4 kommentarer:

  1. Jag har börjat följa din blogg och finner den mycket intressant! Jag har en fråga om dina almar (ulmus elegantissima), har du dem inomhus? eftersom de grönskar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, precis, jag har dem inomhus den här tiden på året, för jag tycker sommarsäsongen är för kort i det här klimatet... Sen har jag dem ute under sommaren tills de har fällt löven nån gång i sept-okt eller så, då åker de in i garaget. Klicka på etiketten ulmus...
      (En av dem är fotograferad ute i snön, det var ju missvisande förstås, men jag tog ut den för ljusets skull.)
      Roligt att se en ny bonsaiblogg, jag lägger till dig på min lista!

      Radera
  2. Hej Anna!
    Hujedamej, så mycket snö ni har. Jag ska sluta gnälla när jag ser hur det ser ut uppe hos er för tillfället. Visst är det fint med vit snö, men inte i april.
    Så roligt att den lille stackaren som blev glömd i bilen har repat sig. Så fin den börjar bli.
    Mårbackapelargonen som jag glömde ute på natten när det blev -9 har också repat sig, men då fick jag klippa ner den helt och den är nästan finare nu än förut.
    Ha en fortsatt skön helg och kram!

    SvaraRadera
  3. Hola Anna.
    Fantástico paisaje, da frío solo verlo y es muy atractivo para los que no vemos la nieve en todo el año.
    Un saludo y bonito blog.
    Saludos desde España.

    http://eltimbonsai.blogspot.com.es/

    SvaraRadera