Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

lördag 24 mars 2012

Växtkraft!


Repotting is late with all my trees this year. Something wrong with my motivation. This is the smallest ulmus, 24 cm including the pot. That doesn't sound like very small but it strikes me when I take the tree out of the pot how little soil it really has to grow in!

Ligger ständigt efter med årets omplanteringar - de flesta träden har fått vänta tills de är nästan helt gröna. Ovan min minsta ulmus: inklusive krukan är den 24 cm hög. Det låter inte så litet, men just när man planterar om den inser man att det inte är så särskilt mycket jord i krukan.


The largest of my zelkovas was also repotted today - and taken into the house where it is warm to help it start growing. Compare this picture with how the tree looked in march one year ago, when I had cut all the branches totally - below:

Min största raka zelkova har växt ordentligt sedan jag klippte den för precis ett år sedan - det råkar vara på dagen idag faktiskt. Då hade den växt inomhus i värmen en månad redan. Jag var lite snabbare med omplanteringarna ifjol tydligen och planterade om denna redan i februari och tog in den i värmen då. Vid den här tiden, i mars, var den alltså så buskig att jag kunde klippa den till nästan bara en stam: - Det kallar jag växtkraft!


From this to how it looked today (before cutting) is what I call vigor!




These pictures are taken outside, but the trees are kept indoors for two (three?) months more, or so. This is the time of year when I keep them in the windows of the house that we live in. So it is starting to feel a little overcrowded... You can see how light-green the leaves are, almost white, because they have opened when the tree was standing in half-darkness in the garage.



Klippte den i samband med omplanteringen också men inte mer än så här (ovan).
Till slut ytterligare en zelkova (nedan). Bladen är ljusgröna, nästan vita, pga att de slagit ut medan träden stod i halvmörkret i garaget. Bilderna är tagna utomhus men träden får stå inne ett tag till! Det är nu jag ställer dem i fönstren överallt i huset för att de ska ta sig ordentligt. Och huset blir en aning överbefolkat av detta...


Vårtecken: har hört kråkan kraxa och igår flög två sångsvanar förbi, tutande!

1 kommentar:

  1. Så roligt att det börjar grönska bland dina små "älsklingar". Min syster har 2 små bonsaiträd i sin butik, som jag brukar gå och titta snett på. De är jättefina!
    Ha en riktigt fin vecka och hoppas att det börjar tina lite hos dig också.
    Kram

    SvaraRadera