Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

tisdag 28 juni 2011

Birch and pine

Looking good right now: my birch - which does not look to have had any problems with my severe pruning of the roots -  and below: my Kevin Willson-pine.

Ser fräscha och friska ut just nu: min björk och min Kevin Willson-tall. Björken verkar inte ha tagit skada av den hårda rotbeskärningen tidigare i våras!


The pine is still standing totally stupid in the pot but that is because of the roots, they are still long and one-sided. My hope is to have roots grow on the right side and to be able to repot it in a good angle in a good pot in the future. Below is a picture from last year.

Tallen ser ut att vara planterad väldigt knäppt i krukan vilket beror på rötterna som fortfarande är liksom långa och ensidiga. I framtiden hoppas jag kunna sätta den i en snygg och riktig vinkel i en snygg och passande kruka!
 Nedan förra årets bild av tallen:

3 kommentarer:

  1. Hej Anna,
    Fin björk där. Får jag fråga vilken typ av björk det är och hur gammal den är? Har precis börjat med en björk men läste någonstans att det tar cirka 10 år innan björkar blir vita i stammen.

    Kolla gärna in min nystartade bonsaiblogg:
    http://bonsailog.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Björken är en glasbjörk, ålder - ingen aning men jag har haft den sen 1996. Den var redan vit då. Hur länge det tar för en björk att bli vit vet jag inte heller. Det bästa är nog att hitta en som redan har vit bark!

    SvaraRadera
  3. Tack för infon. Jag får helt enkelt ge mig ut på jakt i sommar.

    SvaraRadera