Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

lördag 5 november 2011

Lågsäsong


Today I discovered I had left the wire on much too long on  my ficus. A sign of my lack of interest this time of year. The only thing I care to do with my trees is watering now and then so at least they will survive...
Idag upptäckte jag att tråden växt in på min stora benjaminfikus, kolla vilka rejäla märken. (Det syns ganska tydligt om man klickar på bilden så den blir större, det är grenen alldeles i mitten av bilden.) Suck.
Det är väl ett tecken på min totala brist på bonsaiintresse den här tiden på året. Det är tur att jag åtminstone bryr mig om att vattna dem så de överlever till våren.



In my garage are now 10 small pots with Rhus (no idea what to do with these!) - 6 zelkovas - 4 small leaf elms - 3 japanese maples - 1 lagerstroemia - 2 ginkgo - 2 cercis - and 2 cotinus. I hope the numbers will be the same in the spring. I also keep my ilexes here and some different flowers.
(The garage is NOT used for keepng the cars in, we have an old barn for that!)

I garaget ställde jag i ordning de träd som ska vinterförvaras där. Om någon skulle fråga mig (det händer då och då! - just om antal och sånt får man frågor) så är antalet krukor 30 - och då är de stora järnekarna inte räknade och inte några blommor heller. I de 30 ingår 10 små krukor med mina sumak-plantor - vad jag nu ska göra med dem? Och dessutom 6 zelkova, 4 almar, 3 japanska lönnar, 1 lagerstroemia, 2 ginkgoar, 2 judasträd och 2 perukbuskar. Förhoppningsvis kommer jag att ha samma antal till våren.
Obs! Vi förvarar inga bilar i garaget, de får stå ute i lagårn!


4 kommentarer:

  1. Hur många grader har du i garaget eller som du rekommenderar? Och belysning?

    SvaraRadera
  2. Vi brukar väl ha cirka fem plusgrader i garaget, eller något mer beroende på vädret. Det är i alla fall inte meningen att det ska frysa. (Alla de här växterna tål i och för sig att frysa och de har frysit ute redan, vilket har fått dem att tappa bladen.) Jag vet inte vilka temp-gränser (uppåt och neråt) som gäller, vet bara att jag inte vågar tro att de här arterna ska klara vårt norrländska vinterklimat. Vi kan ha tjugo grader kallt i långa perioder i sträck. Belysning behövs inte för växter som fällt bladen. När de börjar knoppas framåt våren (kan vara redan i januari!) planterar jag om dem och tar in dem i värmen och ljuset så de får börja växa!

    SvaraRadera
  3. Hej Anna!
    Ungefär så där ser det ut i min källare. Jag har inte alls lika mycket växter som behöver övervintra som jag har haft tidigare år och det känns faktiskt ganska skönt. Jobbigt när alla tunga krukor skall bäras in på hösten och sedan skall de ju upp igen på vårkanten. Blåbärsbuskarna skall jag försöka få in i vedboden (sitter i stora krukor), men jag vet ju inte om de klarar sig där. Förra året grävde jag ner dem, men i år har jag inte plats.
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram

    SvaraRadera