Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

tisdag 26 juli 2011

Two pines - left too long as usual

Two pines. I think they have their "imbalance" in common. But I am working on it!

The tree above should (according to advice from a bonsaiist who claims to know more than me...) be planted in a pot that is irregular and higher on the left side to hide the root that now looks so ugly. Yes it's probably a good idea. (The tree was standing in an other angle in nature, therefore the shape of the root.)

I found some really deep wire-marks on this one. "Sigh"... - the punishment for neglecting trees.

Två tallar som har det gemensamt att de, som jag tycker just nu, inte riktigt står i balans. Angående trädet på bilden ovan har jag fått rådet att plantera det i en kruka som är högre på ena sidan och döljer den oformliga roten. Ja det kommer jag kanske att göra. Jag måste bara själv tillverka den där krukan först och när ska jag göra det? På sommaren tänker jag att jag ska sätta mig en dag i vinter och göra sånt där för då är det inte så mycket annat bonsaiande att syssla med (som vattning mm) - sen på vintern så tänker jag att jag ska göra det på sommaren, eftersom det är så slabbigt och geggigt och det vore bra om man kunde göra det utomhus... Och så kommer aldrig inspirationen.
Djupa ärr visade sig när jag lindade av tråden idag.



The twin trunk: I want to make it lean more to the right, which should be possible in the next repotting. The piece of wood in the middle is for trying to separate the trunks a little more - if possible!!! It has been there since last year and I have only now and then pushed it a millimeter or so downwards. I am also not 100 % certain of the exact front of the tree.

Dubbelstammen: om man får den att luta mer åt höger och får den högra grenen att växa till sig och bli kraftigare så blir den bättre? När jag nu ser fotot så tycker jag att den sämsta delen av trädet är den raka delen av den längre stammen - så en del av en gren borde dölja den litegrann? Samt få den att luta en liten aning åt höger då, vilket jag kanske kan göra nästa vår när jag planterar om den. Jag är inte heller helt säker på exakt var jag har framsidan på den.

1 kommentar: