Blog of a bonsai amateur and tree lover

...om mina bonsaier och andra träd

onsdag 23 februari 2011

Repotting day three



I have been repotting again. I use papers with vinegar to clean the edges of the pot!


Min andra lediga dag I RAD. (Jobbar i helgen i stället!) Idag har jag jordat ner i köket igen och planterat om flera inomhusväxter.

Medan jag klipper på rötterna får krukan ligga under ättiksindränkta papper så att de hårda avlagringarna på krukkanten löser upp sig. Det fungerar jättebra!




This ficus with variegated leaves is too big and overgrown right now, I will cut it later when it is established in the pot. It is a slow growing sort.

Jag har en fikus med vitstrimmiga blad. Den är förskräckligt stor och överväxt just nu, men får nog vara så ett tag till så den rotar sig bra innan jag klipper i den. Den är ganska långsamväxande.



My elm, the soil was dry today, perfect for repotting.

Elegantissiman var också lagom torr för att planteras om idag.




This is a ficus which originally had ugly grafted branches, so I decided to take them away and try to make new branches.


Här är en förskräcklig bild på en förskräcklig fikus som kanske kan bli något i framtiden? Stammen är åtminstone tjock. Den hade påympade grenar (av en småbladig sort) som jag tog bort, för de var inte snygga, och nu är det dess egna grenar som håller på och växer ut.



Japanese maple.

Den tidigaste japanska lönnen är alldeles grön.




I have not been experimenting with the bark on this tiny plant! Rats did it in the winter two years ago, and I think the tree was fantastic to survive!


Om man tittar närmare på stammen så syns det att den varit halvt avbarkad för två år sedan. Det är inte jag som experimenterat med något ingrepp för att få någon häftig effekt på denna unga trädpinne, utan råttor (OK möss kanske men det låter värre med råttor för möss är ju så söta) som var inne i garaget på vintern och åt bark på allt möjligt som de hittade där! Den här lönnen hade bara kvar en smal strimma av bark på ena sidan och jag tycker den var fantastisk som överlevde!

1 kommentar: